I vilken utsträckning får arvlåtaren bestämma över sin kvarlåtenskap?

Hej. Frustrerande fråga men jag befinner mig i en sits där jag o min mor håller på att flytta. För bara ett tag sen tala hon om för mig att hon hade lagt mina arvspengar på fastigheten jag kommer att flytta till. Då hade jag inget val för alla papper med fastigheten var klart o jag trodde hon hade använt pengar som vi skulle få ut av huset vi nu bor i men hon hade inte underrättat mig om att hon lagt alla mina arvpengar på den fastighet jag ska flytta till. Det kan ju ses som hon kanske ville hjälpa mig men jag ser det mer som hon behövde mina pengar o tog dem. Min bror däremot får ut sina 3 miljoner i arv men jag får inte ut nåt för de har hon lagt på fastigheten. Får hon göra så. Jag har en diagnos Aspergers o panikattack o behöver verkligen pengarna för att klara mig istället men min bror han kan ju arbeta vilket jag inte kan för jag är helt sjukskriven o kan inte arbet enligt läkare. Min bror har det bra ställt med ekonomin överhuvudtaget, känns lite orättvist, vad gör jag nu. Kan jag göra nåt eller ska jag boka en tid med er. Tack för svar. Kan inte annat än att säga jag tycker det är jobbigt. Svårt att ta mig någonstans pga min diagnos men självklart gör jag det om ni tyvker det är bäst. Råd snälla.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får din mor bestämma hur arvet ska fördelas?
Din mor har rätt att använda sina pengar hur hon vill och ni som barn har dessutom ingen rätt till arv om det inte finns någon kvarlåtenskap. Om det vid er mors bortgång finns kvarlåtenskap har ni som barn dock rätt till er laglott vilket är hälften av arvslotten, dvs. hälften av det som ni skulle erhållit om det inte funnits något testamente. (7 kap. 1 § ÄB) Din mor kan alltså testamentera bort all sin kvarlåtenskap till en av er eller till någon helt utomstående men ni som barn har ändå rätt att erhålla hälften av det som ni skulle erhållit om det inte funnits något testamente. Utifrån din fråga verkar det dock inte röra sig om ett testamente men med det ovan sagda vill jag illustrera att din mor alltså i princip är fri att förfoga över sin egendom hur hon vill så länge ni som barn erhåller er laglott. Din mor har alltså rätt att investera "dina" pengar i en fastighet och låta "din brors pengar" ligga på ett bankkonto. Förutsatt att din mor inte är gift och inte heller har upprättat ett testamente kommer hennes kvarlåtenskap tillfalla dig och din bror till lika stor del. (2 kap. 1 § ÄB) Om du får en fastighet av din mor medan hon fortfarande är i livet utgör dock förskott på arv om inget annat föreskrivs i ett gåvobrev eller liknande vilket innebär att detta kommer räknas av på ditt arv vid hennes bortgång. (6 kap. 1 § ÄB) Om du däremot inte får fastigheten utan endast ska bo där med henne kommer hela hennes kvarlåtenskap, dvs. fastigheten, pengar på bankkonto och övriga tillgångar att tillfalla dig och din bror till lika stor del.

Vad kan du göra?
Eftersom det utifrån din fråga verkar som att din mor fortfarande är i livet skulle jag råda dig att prata med henne och förklara att du är i behov av pengar snarare än pengar som är låsta i en fastighet. Om du får fastigheten under din mors livstid kommer fastighetens värde vid din mors bortgång att räknas av mot det arv som du skulle erhållit och din bror får då övriga tillgångar till motsvarande värde. Om du däremot inte får fastigheten nu utan endast ska bo där med din mor och din mor inte upprättar ett testamente som föreskriver att du ska erhålla fastigheten så kommer du och din bror dela lika på hela din mors kvarlåtenskap, då finns det alltså inget som säger att du måste erhålla fastigheten och att din bror ska erhålla pengarna på din mors bankkonto.

För att besvara din fråga finns det alltså inget utifrån ett juridiskt perspektiv som du kan göra eftersom din mor har laglig rätt att göra såhär.

Hoppas mitt svar besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt eller om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare