I vilken utsträckning är ett domstolsbeslut i vårdnadstvist en offentlig handling?

Hej

Om vi vill veta vem som har fått vårdnaden om ett barn efter en tvist. Hur går vi tillväga då? Jag är Skoladministratör på den skola barnet går och rektorn och barnets mentor vill veta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När domen i tvisten har förkunnats av domstolen blir den en offentlig handling. Du kan då kontakt med tingsrätten där målet avgjorts och begära ut domen. Du kommer då behöva ex målnumret eller något annat som kan identifiera fallet för att tingsrätten ska kunna lämna ut den. Vet du exempelvis vilket datum domen förkunnades eller personnummer till inblandade parter kan detta vara behjälpligt.

Ett undantag från detta skulle vara om domen har belagts med sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Domstolarna ska dock generellt vara restriktiva med att sekretessbelägga domar och därför krävs det att någon av parterna i målet ska kunna råka ut för en skada som motiverar ett sekretessbeläggande av domen. Enligt 43:8 3st OSL så får domslutet endast sekretessbeläggas om det är påkallat av särskilda skäl. Eftersom du endast vill få reda på domslutet, talar det mesta alltså för att detta ska vara möjligt.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om det skulle vara några andra frågor ber jag dig att återkomma igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare