FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/06/2019

Hyrt en klubb till en viss tid, får klubben sluta spela musik, tända lampor och börja städa innan dess?

Jag och min klass hade studentskiva för några veckor sen och vi hade genom studentfabriken hyrt klubben Estelle under en kväll. Vi hade då ett så kallat eftersläpp från klockan 22 och vi hade hyrt lokalen tills 03. Men när klockan var 01:30 började många gå, men det var kanske 10-15 personer kvar på klubben. Vi hade som sagt hyrt tills 03 men de "sparkade ut" de resterande som var kvar vid 01:30. Inte fysiskt sparkade ut dom. Men de slutade spela musik och började tända lampor och städa undan. Och då initierar dom att de vill stänga och få ut alla. Får de göra det även fast det var folk kvar och vi hade hyrt tills 03?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Avtalslagen är tillämplig här. Huvudregeln är att avtal ska hållas oavsett om det är muntligt eller skriftligt enligt 1 § avtalslagen (AvtL). Har ni varit överens om att ni ska hyra lokalen till kl 03.00 är det det som gäller. Ni har alltså betalat för att hyra den lokalen under den angivna tiden, därför får motparten inte bryta mot överenskommelsen genom att sluta spela musik etc. För att lösa detta vore det rätta att en återbetalning för den tiden ni inte fick hyra enligt överenskommelse d.v.s. återbetalning för dem 1h 30 min. Exempelvis om ni hyrt klubben mellan 22-03 för 2000, ska återbetalning med 600 kr ske till er. Det är den som ni hade avtalet med som ska göra återbetalningen till er.

Sammanfattningsvis får de inte sluta spela musiken, börja tända lampor och städa innan kl 03, eftersom ni varit överens om att ni studenter ska hyra Estelle till kl 03. Därav ska motparten kompensera er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare