Hyresvärds rätt att inspektera lägenhet

Hej. Jag har precis sagt upp ett kontrakt med mina hyresgäster. De har hyrt mitt hus i fyra år men nu ska jag renovera och flytta dit själv. Jag har begärt att få tillträde till huset i början av augusti ( kontraktet är uppsagt fr.o.m. Den 1 september. Detta för att se så allt är ok och för att se om de behöver ordna till något ( jag vet inte vad de gjort/ inte gjort invändigt, då de vägrat tillträde). De vägrar gå med på detta! Först när de flyttat så får jag gå in. De hotar med att polisanmäla mig om jag sätter min fot innanför deras dörr... Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den tillämpliga lagen är jordabalkens tolfte kapitel, ofta kallad Hyreslagen.

Lagen på det här området är till för att tillgodose två parters (ibland motsatta) intressen - å ena sidan får inte hyresvärden gå in i hyresgästens lägenhet utan dennes tillstånd, men å andra sidan behöver hyresvärden få vårda sin egendom.När det gäller akuta ärenden ("som inte kan uppskjutas utan skada") har hyresvärden en rätt att gå in utan hyresgästens tillstånd, men det som används som exempel på sådana situationer är bl.a. att en vattenledning har gått sönder i lägenheten över och risken för vattenskada är påtaglig. Den här rätten (JB 12:26 1 st.) förefaller inte bli aktuell i ditt fall.

För mindre brådskande förbättringsarbeten måste hyresvärden säga till minst en månad i förväg, innan han har rätt att utföra förbättringen. Den får dock inte vara till hinder eller men för hyresgästen. Huruvida hyresvärden har rätt att utöva insyn för att planera underhåll eller förbättringsarbeten kan jag tyvärr inte ge ett konkret svar på. Det finns både skäl som talar för och som talar mot det. Lagrummet är JB 12:26 2 st.

Hyreslagen tar dock hänsyn till det fall när bostaden ägs av hyresvärden, och hyresvärden har för avsikt att själv bo i huset. Detta tar sig uttryck som en inskränkning av det skydd (besittningsskydd) som bostadshyresgäster får av lagen, JB 12:46 p 6. Den här bestämmelsen ger dig på intet vis rätt till att inspektera bostaden, men jag tar upp den för att peka på att även dina intressen ska skyddas av lagen.

Mitt råd till dig är att kontakta hyresnämnden i ditt område och be att få höra hur de ställer sig till saken.

Lycka till,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare