Hyresvärdens rätt att hindra andrahandsuthyrning

Min hyresgäst är på behandlingshem, men nu har hans son flyttat in och bor i lägenheten utan mitt tillstånd. Vilka rättigheter har jag som hyresvärd att hindra denna otillåtna andrahandsuthyrning, som jag ser det?

Går det ens att se hyreskontraktet, som förverkat?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka rättigheter du som hyresvärd har att hindra en andrahandsuthyrning och om hyreskontraktet kan ses som förverkat. Regler om hyra av bostad finns i 12 kap jordabalken.

Är det tillåtet att hyra ut i andra hand utan hyresvärdens samtycke?
Inledningsvis kan sägas att det krävs, för att det ska räknas som en andrahandsuthyrning, att sonen använder lägenheten självständigt. Att använda lägenheten självständigt innebär att sonen under en längre tid brukar lägenheten på ett självständigt sätt.

En hyresgäst får inte utan hyresvärdens samtycke hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand (12 kap 39 § jordabalken). Din hyresgäst behöver alltså tillstånd från dig för att hyra ut lägenheten i andra hand.

Det kan tilläggas att om hyresgästen har frågat hyresvärden om tillstånd och hyresvärden säger nej kan hyresgästen istället vända sig till hyresnämnden för att få tillstånd att hyra ut lägenheten i andra hand (12 kap 40 § jordabalken). Hyresnämnden ska lämna tillstånd om:
- hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och
-hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.

Sammantaget är svaret på frågan att din hyresgäst inte får hyra ut i andra hand utan ditt tillstånd alternativt att hyresnämnden lämnat tillstånd.

Är hyreskontraktet att se som förverkat?
En situation som gör att hyresrätten kan ses som förverkad är då hyresgästen utan tillstånd upplåter lägenheten i andra hand (12 kap 42 § jordabalken). Att en hyresrätt är förverkad innebär att du som hyresvärd får säga upp hyresavtalet i förtid (omedelbart).

Du får dock inte säga upp hyresavtalet på en gång. Det krävs att du först sagt till hyresgästen och att hyresgästen efter tillsägelsen inte vidtar rättelse eller ansöker om tillstånd och får ansökan beviljad.

Detta innebär i ditt fall att du först måste säga till din hyresgäst på ett tydligt sätt att du inte anser att andrahandsuthyrningen är okej. Efter tillsägelsen måste din hyresgäst få en chans att se till att sonen flyttar ut eller ansöka om tillstånd till andrahandsuthyrningen antingen hos dig eller hos hyresnämnden. Hyresgästen ska göra detta utan dröjsmål. Om hyresgästen underlåter att vidta rättelse eller ansöka om tillstånd kan hyreskontraktet vara förverkat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare