Hyresvärdens förpliktelser vid sanering av lägenhet

Vi har konstaterat hel vägg med svartmögel i sovrum samt mögelprickar i dusch. Vi har fått klåda, huvudvärk, förkylningssymtom etc och undrar vad hyresvärdens skyldighet är. Under sanering/renovering vart bor vi då, betalar hyresvärden boende under tiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I 12 kap. 15 § JB framgår att under hyrestiden ska hyresvärden hålla lägenheten i sådant skick som avses i 12 kap. 9 § jordabalken (JB). Där framgår att på tillträdesdagen ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Således har hyresvärden uppgiften att tillse att underhåll av lägenheten kommer till stånd. Mot detta står att hyresgästerna har en löpnade vårdplikt enligt 12 kap. 15 § st. 2 JB. Förutsatt att det inte är hyresgästen som orsakat skadorna i lägenheten genom försummande av sin vårdplikt är det alltså hyresvärden som ska åtgärda felen i lägenheten.

Hyresvärden är dock inte skyldig att vid varje tidpunkt åtgärda ett reparationsbehov i en lägenhet. Det bristande underhåll som ska åtgärdas ska manifesteras genom ett helhetsintryck, där standardsänkningen blir relevant när det är fråga om avvikelser från vad hyresgästen kan förvänta sig. Mot bakgrund av de felen ni beskriver i er lägenhet kan dock sägas att gränsen för när hyresvärden har en skyldighet att åtgärda felen med råge har passerats.

Om reparationerna / saneringen i er lägenhet bedöms bli så pass omfattande att ni behöver flytta ut så anses att hyresvärden, om det är möjligt, ska erbjuda hyresgästen att hyra en likvärdig lägenhet i huset på grund av de omfattande reparationerna. Jag hoppas detta utgör ett svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare