Hyresvärden har sagt upp avtalet innan tillträdet har skett

Hej,

Jag har som hyresgäst inneboende ett av böda parter signerat kontrakt som gäller från 1:e Augusti 2021. Igår d. 21:e Juli kontaktade min hyresgäst mig via sms och tfn och vill häva kontraktet, anledningen är att hon kommit på att hon inte vill bo i samma lgh som en man.

Vad har jag för rättigheter som hyresgäst?

Mvh Per

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Utgångspunkten inom avtalsrätt är att avtal ska hållas, enligt principen om pacta sunt servanda. Jag utgår därför i mitt svar från att hyresavtalet är giltigt och bindande för båda parterna, det vill säga att det inte finns ogiltighetsgrunder eller kontraktsbrott från din sida.

I och med att hyresavtalet är bindande så ses detta som en uppsägning av hyresavtalet. Om ert hyresavtal löpte på bestämd tid är hyresvärden bunden till avtalet under hela hyrestiden, såvida du inte har begått något allvarligt avtalsbrott som anges i 12 kap. 42-44§§ hyreslagen. Om hyresavtalet var på obestämd tid kan din hyresvärd säga upp avtalet med tre månaders uppsägningstid, enligt 12 kap. 3-4§§ hyreslagen. Dessa tre månader börjar löpa direkt när avtalet sägs upp och inte vid själva tillträdet, enligt 12 kap. 5§ hyreslagen. Den tiden av uppsägningen som överlappar med den avtalade hyrestiden kommer du behöva betala hyra för, det vill säga från 1 augusti till uppsägningstidens slut.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare