Hyresvärd hotar med inkassokrav för städning av lägenhet efter flytt

Hej!

Jag har nyligen flyttat från en hyreslägenhet. Härom dagen fick jag ett brev av hyresvärden att lägenheten varit väldigt dåligt städad så han hade varit tvungen att städa denna själv. För detta ville han att jag skulle swisha 5000 kr.

Jag vet att lägenheten var fint städad. Jag har även försökt att diskutera med honom men vi kommer inte överens. Nu säger han att han ska skicka "ärendet" till inkasso om jag inte betalar inom en vecka.

Min fråga är: Vad måste ett inkassokrav innehålla för att ett inkassobolag ska driva ärendet? Jag har ju inte fått någon faktura av något slag, utan bara ett brev som säger att han VILL att jag swishar honom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Ett inkassokrav innebär att en någon vänder sig till ett privat företag som åtar sig att mot avgift driva in en påstådd skuld. Detta företag prövar inte på något sätt om det är en riktig skuld eller ej, utan det är av karaktären påtryckningsmedel på mottagaren att betala "skulden" innan det blir "andra konsekvenser".

Det som du behöver göra i denna situation är att bestrida kravet och uppge att denna skuld inte är riktig. Inkassobolaget kan då lämna över ärendet till Kronofogden, som inte heller prövar om skulden är riktig. Om du bestrider skulden hos Kronofogden kommer ärendet att gå till tingsrätten, som då kommer att pröva om skulden finns på riktig eller ej, utifrån vad ni båda kan åberopa för bevis för era respektive påståenden. Tvister där yrkat belopp understiger ett halvt prisbasbelopp (23 250 kr för 2019) handläggs som förenklade tvistemål, även kallat småmål, enligt 1 kap. 3 d § RB. Syftet med de förenklade tvistemålen är att förenkla processen och göra processen mindre kostsam för parterna då det omtvistade beloppet är lågt. Skulle du förlora ett förenklat tvistemål blir de kostnader för motparten som du står för betydligt lägre än om det vore ett ordinärt tvistemål. Men det innebär även att din rätt till ersättning för rättegångskostnader också är begränsad, enligt 18 kap. 8 a § RB.

Din hyresvärd kan dock när som helst välja att återkalla sin talan om ärendet kommer till tingsrätten. Även du kan välja att avbryta tingsrättsprocessen genom att betala hyresvärden. Pga. risken att behöva betala mer än 5000 kr kan det framstå som förmånligare att bara betala inkasso, men om du har tydliga bevis som t.ex. bilder på lägenheten efter utflytt eller faktura från städbolag som du anlitat och dylikt, har du större chans att vinna och inte behöva betala något. Du behöver alltså bedöma dina vinstchanser för att avgöra om det är bättre att bestrida eller betala.

Att du inte har fått någon faktura är en del i bevisningen som du kan åberopa men utgången i ditt fall är inte beroende av enbart den grunden, då hyresvärdens brev med betalningsuppmaning redan kan räcka som ettbevis föratt det finns en skuld mellan er. Du måste i så fall fortsätta bevisa att denna betalningsuppmaning inte är riktig, han måste återigen kunna bevisa att den är riktig och så fortsätter tvisten tills någon av er inte längre har några bevis att komma med.

Det kan även tilläggas att det finns ett gäng principer som rätten tillämpar för att vägleda parterna i syfte att utreda det som inte framstår som tydligt i situationen, och få en tillräckligt bra bild av vad som har hänt, för att antingen avvisa målet eller gå vidare till att avgöra det.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare