Hyresgästers ansvar för hyra

Hej! Min sambo och jag separerar. Vi bor i hyresrätt där båda står på kontraktet. Vi har ett barn gemensamt. Nu vill min sambo att jag flyttar.

Om jag skaffar en ny lägenhet som min sambo önskar, kan jag bli återbetalningsskyldig för hyrorna i den förra lägenheten som jag i dagsläget delar med min sambo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt vill du veta om du kan bli betalningsskyldig för hyror som uppkommer efter du flyttat från er nuvarande hyresrätt som du delar med din sambo.

Hyresgästens ansvar för hyra

En hyresgäst ansvarar för att betala hyran till hyresvärden. Står det två hyresgäster på hyreskontraktet är dessa gentemot hyresvärden solidariskt betalningsansvariga. Det innebär ett gemensamt ansvarar för att hyran betalas men att hyresvärden kan välja att vända sig till båda eller till en av hyresgästerna.

Ditt ansvar för hyran du flyttar

Så länge du står med på hyreskontraktet är du betalningsansvarig solidariskt med din nuvarande sambo. Det du bör göra är att kontakta er hyresvärd och be om att få säga upp hyresavtalet för din del. Då har din sambo rätt att få avtalet förlängt med enbart din sambo som hyresgäst om hyresvärden skäligen kan nöja sig med det. Ett skäl till att hyresvärden inte skulle gå med på detta skulle kunna vara om din sambo har ekonomiska problem och det är osäkert om din sambo ensam klarar av att stå för hyran.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare