Hyresgästens vårdplikt, vad gäller?

Hej!

Vi har hyrt ut vår hyresrätt med tillstånd av hyresvärden. Vi upprättade ett kontrakt med andrahandshyresgästen där det framgår skicket på lägenheten,

Möblerna, tapet och golv. Nu har vi fått tillbaka lägenheten i mycket sämre skick. Skador som är mer än vanlig slitage, förstörd säng, revor och stora fettfläckar på tapet, mindre revor och repor på nytt parkett golv osv. Hur gör jag om andrahandshyresgästen inte vill ersätta mig ekonomiskt? Vi tog bara ut grundhyra då vi litade på hyresgästen och utgick från att han skulle lämna tillbaka i gott skick. Kan jag anmäla honom för kontraktsbrott? Vet inte i vilken ände jag ska börja. Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpligt lagrum

Ärenden av ovan nämnda slag behandlas av 12 kap. Jordabalken (JB).

Vad gäller?

En hyresgäst ska vårda lägenheten under den period hen hyr denne. Detta framgår av 12 kap. 24 § JB. Om hyresgästen inte följer vårdplikten kan hen att bli ersättningsskyldig för de skador som orsakats.
Du/ni nämner flera olika skador vilka rimligen borde kunna generera ersättningsskyldighet hos hyresgästen. Ofta görs en bedömning om denne har varit vårdslös och därmed orsakat skadorna.

Om du/ni och hyresgästen får problem gällande ersättningen och hamnar i en tvist om denne kan hyresnämnden kontaktas. Dessa fungerar då oftast som medlare mellan parterna och tar inte någons ställning. Om medlingen fortfarande inte fungerar får ni ta tvisten till en allmän domstol och där framföra er sak.

Hur ska ersättningen bedömas?

Skadeståndskostnaderna ska enligt huvudregel vara i nivå så att den skadelidande (ni) ska sättas i samma ekonomiska situation som om skadan/skadorna inte hade uppstått. Man får alltså titta på vad de kostar att ersätta de skador ni beskrivet och arbeta utifrån det.

Slutsats

1. Prata med hyresgästen. Tala om vad ni tycker och hänvisa till kontraktet ni slöt innan hen flyttade in samt vad som allmänt gäller för en hyresgäst med avseende på vårdplikten.

2. Om inte 1 fungerar så kontakta med fördel hyresnämnden och låt de försöka hjälpa till att lösa situationen.

3. Ta saken till allmän domstol. Här vill jag inte ge ett konkret svar på era utsikter men mot bakgrund av informationen ni angivet borde ni inte gå "lottlösa" med tanke på lägenhetens skick (enligt avtalet) innan och efter hyresgästen bott där.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte på att skicka in nya frågor till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare