Hyresgästen kan säga upp ett hyreskontrakt för privat bostad med en månads uppsägningstid

Jag hyr en lägenhet privat sen 5 år tillbaka med en uppsägningstid på 3 mån. Nu har min hyresvärd börjat med sexuella trakaserier och har även hotat min pojkvän som kommer på besök ibland.

Kan jag flytta med 1 månads uppsägningstid? Då situationen blivit mycket ohållbar för mig. Eller måste jag betala hyra för 3 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Inledningsvis vill jag säga att jag tolkar din fråga som att du "hyr en lägenhet privat" innebär att du hyr en bostadsrätt. Detta gör att andra regler blir tillämpliga än om du hyr en hyresrätt.

När man hyr en bostadsrätt har man som hyresgäst alltid rätt till en månads uppsägningstid (3 § andra stycket lag om uthyrning av egen bostad). Om man har avtalat om villkor som är till nackdel för hyresgästen så går lagen för avtalet (2 § lag om uthyrning av egen bostad). Således är ert villkor vad gäller 3 månaders uppsägningstid ogiltigt och du har rätt till en månadsuppsägningstid som hyresgäst.

Hoten och sexuella trakasserierna är självklart allvarliga, men oavsett har du rätt till en månads uppsägningstid!

Lawline RådgivareRådgivare