Hyresgäst bestrider betalningsansvar för skador

Hej,

vi har hyrt ut vår lägenhet mellan 1-11-2018 0ch 1-4.2019. Innan vi hyrde ut hade vi en genomgång av lägenheten med en av hyresgästerna.

När vi kom tillbaka upptäckte vi att en bordsyta var skadat. När vi påpekade detta fick vi nedanstående något märkliga svar.

"Hyresgästen är helt omedveten om hur bordet i fråga har skadat

Hyresgästen bekräftar emellertid sitt ansvar att återlämna lägenhets inventering i samma skick som vid slutet av hyresavtalet.

Hyresgästen tar inte ansvar för skadorna på bordet, men tar ansvar för att reparera bordsytan, begränsad upp till 6 000 kr".

Vi lät renovera bordet till en kostnad av 3000 kr. och presenterade kvittot till hyresgästen.

Nu vill hyresgästen inte betala eftersom vi inte hade gjort en inventarieförteckning.

Kan man bete sig på detta sätt? Vad kan vi göra? Ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min uppfattning är att hyresgästen, genom sitt svar, har bekräftat betalningsansvar för bordet. Det är därför min rekommendation att ni via kronofogdemyndighetens hemsida ansöker om betalningsföreläggande. Det är då upp till hyresgästen att antingen godkänna eller bestrida betalningsansvar. Om hyresgästen bestrider betalningsansvar har hyresvärden möjlighet att väcka talan om betalningsansvar i allmän domstol.

Hopps att du fick svar på din fråga

Amanda Strömblad LarssonRådgivare