Hyresavtal för inneboende

HEJ.Är det måste man göra kontrakt på inneboende hyra när man ska hyra ut två rum och badrum i källaren i sitt privata hus . alltså friköp Villa där man bör i första planet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt jordabalken (JB) 12 kap. 2 § så ska ett hyresavtal vara skriftligt om hyresvärden eller hyresgästen begär det. Det kan alltså tolkas motsatsvis att om ni båda är okej med att inte skriva ett hyresavtal så är det alltså okej.

Däremot vill jag råda dig till eftertanke i detta, vad händer om din hyresgäst inte betalar den hyra ni kommit överens om? Vad händer om din hyresgäst tar sönder något? Ett hyresavtal syftar till att säkerställa vad ni har kommit överens om och skyddar er båda om något går fel. Dessutom kan du vara skyldig att deklarera din uthyrning till Skatteverket. Det finns många bra standardformulär för andrahandsuthyrning.

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare