Hyra vid andrahandsuthyrning + beskattning

Hej! I sommar funderar jag på att hyra ut min hyresrätt i andra hand. När jag ordnat med underrättelse till hyresvärden kan jag och andrahandshyresgästen då komma överens om hyra? Måste hyran vara exakt det jag betalar? Vad klassas det som för inkomst för mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om hyra finns i 12 kap jordabalken, s.k. hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994#K12.

Enligt 12 kap 39 § JB krävs hyresvärdens godkännande för uthyrning i andra hand. I vissa fall (t ex om hyresgästen pga. studier skall vistas på annan ort) kan Hyresnämnden ge tillstånd om hyresvärden inte samtycker, 12 kap 40 § JB.

Din hyresgästs hyran ska vara ett skäligt belopp, 12 kap 19 § JB. Vid andrahandsuthyrning av hyresrätt innebär det att du får ta ut samma hyra som du själv betalar. Om du hyr ut lägenheten möblerad får du ta ut ett påslag på 10-15 %.

Reglerna om beskattningen finns i inkomstskattelagen (IL), se https://lagen.nu/1999:1229. Den hyra du får ska tas upp till beskattning i inkomstslaget kapital, 42 kap 30 § 1 st. IL. Du får dock dra av ett belopp motsvarande den hyra du själv betalar, 42 kap 31 § 2 st. IL. Du får även göra ett avdrag med ett schablonbelopp på 40 000 kr per år för hyreslägenheten. Du får sammanlagt inte dra av mer än vad du fått i inkomst. Det eventuella belopp som blir kvar av den hyra du tjänat in efter avdrag har gjorts för den hyra du själv betalar samt för schablonavdraget, ska du alltså ta upp till beskattning i inkomstslaget kapital. Skatten på kapitalinkomster är 30 procent, 65 kap 7 § IL.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare