Hyra ut studentlägenhet i andra hand

Är det tillåtet att hyra en studentlägenhet åt någon annan?

Hej, jag är student på Uppsala Universitet. För tillfället bor jag hemma hos mina föräldrar, och planerar inte på att ändra det. Min bror (som inte är student) vill dock att jag ska hyra ut en studentlägenhet så att han kan bo där (och betala räntan till mig). Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kommer att besvaras med hjälp av 12 kap. jordabalken (JB) som handlar om hyra. Jag tolkar det som att du undrar vad som gäller för att få hyra ut en studentlägenhet i andra hand.

Studentlägenhet

Eftersom du är student så har du möjligheten att hyra en studentlägenhet. Det är bara studenter som kan göra det och det är ofta ett krav på att du måste studera ett visst antal högskolepoäng per termin för att få hyra en sådan lägenhet.

Andra hand

Du behöver alltid ha tillstånd från hyresvärden för att få hyra ut din lägenhet i andra hand (12 kap. 39 § JB). Om hyresvärden skulle neka dig tillstånd till andrahandsuthyrning så kan du vända dig till hyresnämnden som kan ge dig tillstånd att hyra ut din lägenhet i andra hand (12 kap. 40 § JB). Hyresnämnden prövar då om det finns skäl för dig att få hyra ut din lägenhet i andra hand.

Det kan variera från olika hyresvärdar vad gäller kraven för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand. Skäl som hyresvärdar brukar acceptera är till exempel om man ska studera på en annan ort under en period, har studieuppehåll eller ska provbo som sambo. Tillståndet att hyra ut i andra hand brukar även vara tidsbegränsat.

Om du hyr ut din lägenhet i andra hand utan tillstånd från hyresvärden eller hyresnämnden så riskerar du att bli av med hyreskontraktet och tvingas flytta från lägenheten (12 kap. 42 § JB).

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis måste du alltså enligt lag ha tillstånd för att få hyra ut din lägenhet i andra hand. I ditt fall behöver du isåfall skaffa en studentlägenhet och sedan få det godkänt av hyresvärden att hyra ut den i andra hand till din bror. Det kommer då antagligen krävas en viss anledning för att få det godkänt. Som svar på din fråga kommer det alltså bli svårt att få en studentlägenhet och sedan direkt kunna hyra ut den till din bror.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare