Hyra ut privatbostad - hur beskattas det?

Hej.

Jag hade tänkt hyra ut min villa till min son och själv flytta till lägenhet.

Kan man göra så utan att behöva betala en massa skatt. Hade tänkt en hyra på ca 40-50000kr om året.

Kan man hyra ut året runt. Hörde av någon att man bara kunde göra det i tio månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska i vissa fall betala skatt när du hyr ut din privatbostad. Skattens storlek beror bland annat på vilken hyra du tar ut av din hyresgäst. Reglerna i korthet:

- Du kan behöva betala skatt om du hyr ut din privatbostad för mer än 40 000 kronor på ett år.

- Skatten är 30 procent av överskottet.

När du räknar ut om du ska betala skatt på uthyrningen får du göra ett så kallat schablonavdrag på 40 000 kronor från hyresintäkten, alltså vad din hyresgäst betalar för att hyra din bostad. Det innebär att du bara behöver betala skatt på hyresintäkter som är högre än 40 000 kronor. Schablonavdrag gäller per bostad och år.

skatteverkets hemsida kan du få hjälp att räkna ut om du ska betala skatt och i så fall hur mycket skatt du ska betala. Skatteverket: beräkningshjälp när du hyr ut din privatbostad.

Hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänliga hälsningar,

Minella KurjakovicRådgivare