FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/01/2018

Hyra ut lösa saker

vilken lag blir tillämplig vid uthyrning av grävsmaskin? jag har tänkt att hyra ut min grävsmaskin till grannen, dock inte mer än 5 dygn och maximalt körning är 40 h.

vad behöver jag tänka på? vilka lagar tillämpas? om ngt händer med maskinen, vad har jag för rättslig anspråk?

Kan jag bli stämd om maskinen inte fungerar som den skall och till följd av detta förstår grannens tex gräsmatta?

sen undrar jag hur kan jag skydda mig från att grannen inte lånar ut grävmaskinen till ngn annan?

mvh

tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns idag ingen lag som reglerar uthyrning av lösa saker. Det kan dock vara viktigt för dig att ha koll på avtalslagen (som du hittar här), och beroende på vem du hyr ut till så finns det andra lagar att ha koll på.

Väljer du att hyra ut till konsumenter behöver du ha koll på denna lagen (här) och hyr du ut till andra näringsidkare behöver du ha koll på denna lagen. Så länge dina avtal med personen du hyr ut det överensstämmer med dessa lagar kan du reglera dina resterande frågor i dina avtal.

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare