Hyra ut bostadsrätt i andra hand

Hej!

Jag har en bostadsrätt och vill hyra ut den på grund av att min partner (som inte är svensk medborgare) bor i ett annat land, och jag vill provbo med honom där.

Är det möjligt att hyra ut sin lägenhet för att bo hos sin partner trots att det boendet inte är i Sverige?

Hur mycket uppgifter behöver jag uppge om mitt nya boende? Vart vi ska bo är ännu inte klarlagt, mer än att vi kommer hyra lägenhet någonstans.

Går det att jag skriver upp mig hos mina föräldrar under tiden som jag provbor med min partner utomlands?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall blir bostadsrättslagen (BRL) tillämplig eftersom det är en bostadsrätt du vill hyra ut. Du har rätt att hyra ut din bostadsrätt i andra hand om bostadsrättsföreningens styrelse ger sitt samtycke (7:10 BRL). Om bostadsrättsföreningen inte tillåter att du hyr ut din lägenhet i andra hand har du rätt att ansöka om tillstånd hos hyresnämnden (7:11 BRL). Hyresnämnden kommer då att pröva om du har godtagbara skäl att hyra ut.

För att få hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du alltså ha "skäl" till det. Skäl som ofta är giltiga är till exempel om du ska prova att bo med din sambo, du ska hyra ut till närstående, du har svårt att få din bostad såld på grund av marknadsläget.

Provboende med sambo är ett godtagbart skäl i de allra flesta fall och det vanligaste är att tillstånd ges för ett år i taget. Det bör därmed inte spela någon roll om det sker utomlands eller i Sverige. Exakt vad för uppgifter som du kommer behöva lämna till din hyresvärd är svårt att säga. Det skulle jag rekommendera dig att kolla med din hyresvärd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare