Hyra ut bostadsrätt i andra hand

Hej! Jag har precis köpt min första bostadsrätt, men planerat på att om några år plugga/åka ut och resa. Vad krävs för att jag ska få hyra ut min lägenhet i 2:a hand??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kommer att besvaras med hjälp av bostadsrättslagen (BRL).

Du som äger en bostadsrätt får hyra ut din lägenhet i andrahand om bostadsrättsföreningen godkänner det (7:10 BRL). Om föreningen inte tillåter det kan du som vill hyra ut söka tillstånd i hyresnämnden (7:11 BRL). Om du hyr ut din lägenhet utan tillstånd riskerar du att förlora rätten till bostaden.

För att få hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du ha "skäl" till det. Skäl som ofta är giltiga är till exempel om du ska prova att bo med din sambo, du ska hyra ut till närstående, du har svårt att få din bostad såld på grund av marknadsläget. Att börja plugga på annan ort brukar också vara ett giltigt skäl.

Det vanligaste är att tillstånd ges för 1 år men det går även att få tillstånd att hyra ut längre än så.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare