Hyra ut bostad till ny hyresgäst under uppsägningstiden

Hej! Jag är privat hyresvärd. Min hyresgäst har flyttat ut och betalar hyra för tre månaders uppsägningtid.

En ny hyresgäst har behov av bostad. Måste jag låta lägenheten stå tom tills uppsägningtiden har gått ut?

Eller måste jag låta den nya hyresgästen bo gratis tills uppsägningtiden har gått ut? Eller kan jag påbörja ett nytt hyresavtal under den förra hyresgästens uppsägningtid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor om hyresavtal blir 12 kap. jordabalken (JB) aktuellt. Det framgår av 12 kap. 7 § JB att hyresgästen under uppsägningstiden har rätt att bo kvar i bostaden. Men vid fall som i det aktuella, när hyresgästen väljer att flytta blir således bostaden ledig. Hyresgästen kan inte kräva att bostaden ska stå tom under de tre månaderna som uppsägningstiden pågår. Det finns varken någon bestämmelse, i 12 kap. JB, som kan hindra dig från att erbjuda bostaden till någon annan trots att den gamla hyresgästen fortfarande betalar hyran då bostaden är tom eller som hindrar dig från att ta emot hyra från den nya hyresgästen under denna perioden.

Sammantaget blir svaret på din fråga att du kan hyra ut bostaden till en ny hyresvärd innan den gamla hyresgästens uppsägningstid har gått ut och du kan påbörja ett nytt hyresavtal och ta emot betalning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, återkom gärna ifall du har några fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare