Hyra av hus - vilken uppsägningstid gäller?

Hej!

Hyr ett privathus av en släkting. Vi fick muntligt besked om att vi fick hyra så länge det funkade att ha oss som hyresgäster.

De har haft huset till försäljning men fick inte det sålt och ligger inte ute till försäljning heller.

Nu har ngn visat intresse privat och ringt hyresvärden och vill komma och titta. Vi fick reda på detta i måndags den 25 mars, utan ngn indikation om att de stod i försäljningsplaner.

Vad gäller för oss? Vi har bott här sedan 1 december 2017.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall är lag om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) tillämplig. Lagen gäller när en privatperson hyr ut sin bostad för att någon ska använda den som just bostad.

Bestämmelserna i denna lag är tvingande till fördel för hyresgästen vilket innebär att det inte går att avtala om sämre villkor för hyresgästen än vad som står i lagen, 2 §.

Vad säger lagen?

Eftersom ni inte avtalat om en bestämd tid då hyresavtalet ska upphöra gäller avtalet på obestämd tid, 3 § 1 st. Eftersom ni inte heller har avtalat om en viss uppsägningstid så blir 3 § 2 st. tillämpligt. Hyresvärden får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, 3 § 2 st. Ifall er släkting skulle säga upp ert hyreskontrakt från och med idag (30/3) skulle kontraktet alltså upphöra den 1/7.

Svar: er släkting har 3 månaders uppsägningstid ifall hen väljer att säga upp ert hyreskontrakt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare