FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/05/2015

Husrannsakan vid kontroll enligt Djurskyddslagen

Hade besök av en djurinsp. som ville kolla min privatbostad jag nekade men dom sade att dom kunde gå in ändå eller dom kunde ringa polis och att polisen inte behövde ha ett beslut om husrannsakan, vad är rätt ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Djurskyddslagen är tillämplig i ditt ärende och du hittar den HÄR.

I 27§ framgår att en kontrollmyndighet har rätt att få tillträde till utrymmen där djur hålls. Kontrollmyndighet är i Sverige vanligtvis Länstyrelsen. Enligt 27a§ ska polismyndigheten lämna den hjälp som krävs. Det framgår också att Polismyndigheten kan omhänderta ett djur omedelbart om förutsättningarna i 32§ är uppfyllda.

Länstyrelsen ska respektera djurhållaren och dennas känslor inför kontrollen och så långt det går försöka nå en enighet. Länstyrelsen har rätt till tillträde till alla områden, anläggningar, lokaler och byggnader där djur hålls eller som berör djurhållning. Om djurhållaren motsätter sig har handläggaren från Länstyrelsen rätt att begära handräckning av polis för att fullfölja kontrollen. Beslut om husrannsakan krävs således inte.

Tänk på att du alltid kan kontakta Länstyrelsen för att få något klargjort eller för att lämna synpunkter. Jag har tagit del av information på Länsstyrelsens hemsida som du hittar HÄR.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om det är något mer du undrar över.

Joakim WahlgrenRådgivare