Husrannsakan och påföljdsval vid försök till stöld

hej jag undrar följande. det är så att jag blev gripen i butik för stöld. förhör gjordes på plats och jag erkände samt varorna togs direkt.

nu säger andra att det kommer leda till detta

1. husransakan

2. antagligen fängelse

jag ångrar det jag gjorde något så fruktansvärt och fattar inte varför jag fick för mig att göra detta. värdet var 2300 och jag har inte gjort någonting alls tidigare och är 25. är det verkligen så att de kommer bli båda dessa trots att jag erkänt och varorna i fråga togs på plats?

har sjuk ångest över ev fängelsestraff

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att varornas värde uppnådde 2 300 kr klassas brottet, precis som du säger, som stöld. Värden över 1000 kr går nämligen över gränsen för vad som kan utgöra snatteri. Påföljden för stöld är högst två års fängelse (8 kap 1 § Brottsbalken).

Då du blev gripen i butiken har du dock inte fullbordat stölden. För fullbordad stöld krävs att du har tagit dig förbi kassalinjen, vilket följer av NJA 1965 s 398. Om butiken saknade kassalinje men istället hade tydligt avgränsade avdelningar, så anses stölden fullbordad om du tog varorna från en avdelning till en annan (NJA 1964 s 97). I övriga fall krävs i princip att du har lämnat butiken, vilket ju inte har varit fallet.

Vad som begåtts är därför ett försök till stöld (8 kap 12 § Brottsbalken). Straffet för försök till stöld får högst uppgå till vad som gäller för fullbordad stöld, dvs 2 års fängelse (23 kap 1 § 2 st Brottsbalken). Eftersom att det är högst två år som gäller för fullbordad stöld får påföljden bli lindrigare än fängelse.

Att du erkände och lämnade tillbaka varorna när du blev påkommen mildrar inte brottet särskilt mycket. Annat hade varit om du exempelvis lyckats fullborda stölden men sedan gått tillbaka och angivit dig själv och lämnat tillbaka varorna (jmf 29 kap 5 § 5 punkten Brottsbalken).

Då du aldrig har begått brott tidigare talar mycket för att du får något lindrigare än fängelse, exempelvis villkorlig dom eller böter (se bl.a. 30 kap 4 § Brottsbalken). Eftersom att du erkänt brottet kan det leda till att det inte blir någon rättegång utan att du istället får ett s.k. strafföreläggande. Ett strafföreläggande är ett dokument som du får hemskickat och själv skriver under, om du går med på de påföljder som anges. Sådana påföljder kan exempelvis vara just dagsböter (48 kap 4 § Rättegångsbalken).

Hur straffmätningen och påföljdsvalet fungerar är ganska komplicerat. Därför garanterar jag inte att mitt svar är detsamma som domstolen skulle döma, om målet går till rättegång. Du bör dock inte behöva oroa dig för fängelse.

Angående husrannsakan får denna endast vidtas om det finns anledning att anta att ett brott som kan leda till fängelse har begåtts (23 kap 1 § Rättegångsbalken). Anledning att anta är ett lågt krav, och redan mindre misstankar om att du exempelvis skulle kunna ha annat stöldgods hemma kan göra en husrannsakan berättigad. Eftersom att du dock erkände vid gripandet i butiken, och inte har begått brott tidigare, har jag dock svårt att se att en husrannsakan skulle vara behövlig. Detta gäller i vart fall för det brott du står misstänkt för.

Med vänliga hälsningar,

Franziska BrüggemannRådgivare