FrågaFAMILJERÄTTFaderskap31/05/2018

Hur vi göra som samkönat par för att få föräldraskap fastställt vid graviditet genom spermiedonation?

Hejsan, jag och min samkönade partner kommer att använda oss av en spermadonator. Hur ska donatorn gå tillväga för att avsäga sig faderskapet för att min partner ska kunna adoptera vårt barn? Han vill det själv men hur ska vi för får säkerhet kunna fastställa detta? Går det att skriva kontrakt på något ang detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

Oavsett hur en kvinna har blivit gravid gäller att den som föder barnet fastställs som moder till barnet enligt en princip som kallas mater est-principen.

Olika regler utomlands och inom svensk vård
När det gäller spermiedonation och assisterad befruktning är detta något som enbart finns reglerat när det sker inom svensk vård. När det gäller både heminsemination och assisterad befruktning som sker utomlands så regleras det inte inom svensk rätt, vilket medför att par som använder sig av heminsemination eller assisterad befruktning utomlands dessvärre har ett dåligt skydd av svensk rätt när det gäller dessa frågor. Om ni ska använda er av en spermadonator utomlands gäller att donatorn/den som har gett upphov till spermierna fastställs som fader. Den som inte föder barnet ska då inte fastställas som rättslig förälder, utan istället ska donatorn fastställas som barnets fader. Det enda sättet för den som inte har fött barnet att bli förälder till barnet är genom adoption enligt 4 kap. Föräldrabalken (FB).

Möjlighet att fastställa föräldraskap genom registrering eller dom om det sker inom svensk vård
Om ni däremot använder er av en spermadonator där den assisterade befruktningen sker inom svensk vård gäller att den som inte har fött barnet kan fastställas som barnets förälder genom registrering eller dom, enligt 1 kap. 9 § FB och 1 kap. 3 § FB. I detta fall kommer den som inte ha fött barnet att anses vara barnets rättsliga förälder, och inte donatorn. Ni kan alltså få detta fastställt genom registrering eller dom, och behöver därför vända er till en socialnämnd eller tingsrätt för att få hjälp med att få föräldraskapet fastställt.

För att få starkare skydd och för att ni båda ska kunna fastställas som rättsliga föräldrar till barnet bör ni i dagsläget vända er till svensk vård och ta det vidare därifrån.

Hoppas att ni fick hjälp med er fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare