FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/03/2020

Hur vet jag om jag har en "prick" i belastningsregistret?

Hur vet jag om jag har en prick i registret? Blev nyligen dömd för skadegörelse och identitetsskapaning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Vi kommer att kika närmare på lag (1998:620) om belastningsregister.

Om du nyligen har blivit dömd för brott har du en "prick" i belastningsregistret

Om du nyligen har blivit dömd för brott finns du med i belastningsregistret, eftersom alla brott som begåtts och meddelats påföljd för ska föras in (3 § lagen om belastningsregister).

Du kan begära ut uppgifter om dig själv

Om du vill se vad som står i ditt belastningsregister kan du på egen hand begära ut dessa uppgifter genom att vända dig till Polismyndigheten (9 § lagen om belastningsregister).

Hur länge uppgifterna står med beror på vad du fick för påföljd

En uppgift kan som regel stå med i belastningsregistret i 3, 5 eller 10 år (17 § lagen om belastningsregister).

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig en fin dag!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare