FrågaFAMILJERÄTTGod man07/01/2019

Hur vet jag att godmanskapet upphört?

https://lagen.nu/1949:381#K11P19aS1Har avslutat ett godmanskap men min post kommer fortfarande dit. Hur vet jag att godmanskapet verkligen upphört?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den aktuella lagen blir här Föräldrabalkens 11 kap HÄR

Till att börja med förtydligar jag förutsättningarna för att godmanskapet ska upphöra. Om ett uppdrag är avslutat så ska alltid godmanskapet upphöra. Om en godman däremot begär detta så kan hen entledigas från sitt uppdrag, (11:19 1 st). Om uppdraget däremot ska fortsätta och en god man vill entledigas, så måste först en ny god man utses innan hen har rätt att lämna uppdraget om inget annat föreskrivits (11:19 2 st). Följande undantag finns från denna skyldighet.

Om du har en särskild skälig orsak att lämna uppdraget innan en ny god man utsetts så kan du trots skyldigheten ovan lämna uppdraget, om överförmyndaren vidtagit alla rimliga åtgärder för att finna en ny lämplig god man, (11:19 a).

I ett sådant undantagsfall så är det rätten som har beslutat om upphörandet utav ditt godmanskap. I annat fall är det överförmyndaren som har beslutat om detta, (11.19 b). Jag rekommenderar dig vidare att ta kontakt med överförmyndaren eller din aktuella kommun som ansvarar för godmanskap.

Hoppas att du fick svar på var du kan vända dig!

Med vänlig hälsning,

Felicia OlssonRådgivare