FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/12/2018

Hur väcker man en stämningsansökan?

Hej! Hur går jag till väga för att anmäla min mammas hyresvärd och kräva skadestånd? Vi har tidigare önskat att ta bort badkaret och att hyresvärden ska göra något åt det hala klinkers golvet badrummet, detta pga att min avlidna pappa flera gånger har ramlat i badrummet. Hyresvärden vägrar att göra något åt det. Min pappa ramlade en sista gång för drygt 2 veckor sedan och spräckte skallen och fick en inre blödning i skallen som ledde till att pappa nu har avlidit.

Jag vill göra en anmälan och kräva skadestånd men vet inte hur jag skall gå till väga.

Mycket tacksam för vägledning.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar sorgen.

Jag förstår din fråga som att du undrar över hur man väcker en stämningsansökan om skadestånd. Först och främst måste jag tyvärr meddela att processen för att väcka en skadeståndstalan är väldigt komplicerad. Detta innebär att mitt svar inte kan bli heltäckande. Svaret nedan är ytterst förenklat och tar endast upp de viktigaste (grundläggande) sakerna att tänka på. Mitt råd är dock att du vänder dig till en juristbyrå för att få hjälp. Du kan få hjälp av oss genom att anlita vår juristbyrå på info@lawline.se.

1. Du måste vända dig till rätt domstol

Du ska vända dig till en allmän domstol, alltså en tingsrätt. Hyresnämnden tar inte upp mål om skadeståndsanspråk.

I 10 kap Rättegångsbalken (RB) finns bestämmelser om ''laga domstol''. Det är den domstol som är behörig att ta upp tvisten. Laga domstol är tingsrätten i den ort där ''svarande'' (alltså hyresvärden) har hemvis (där hyresvärden bor). Om hyresvärden är ett företag är laga domstol tingsrätten i den ort där styrelsen har sitt säte.

2. Stämningsansökan måste innehålla vissa uppgifter (se 42 kap 2 § RB)

- Ett bestämt yrkande. Detta betyder att du måste ange i stämningsansökan exakt vad du begär att hyresvärden ska betala till dig. Det räcker inte att överlämna denna bedömning till domstolen. Här är kommer ett exempel på ett bestämt yrkande: ''Carl Trolle Olson yrkar att domstolen ska förplikta hyresvärden Sofia Svensson att till honom betala 50 652 kr i skadestånd för personskada, 20 050 kr för sakskada och 1000 kr i ränta enligt räntelagen.''

- Grund för yrkandet. Detta betyder att att du måste ange en utförlig redogörelse om varför du har rätt till den ersättning som du har yrkat. Med detta menas en utförlig berättelse om händelseförloppet och varför hyresvärden är skyldig att betala de pengar som du har yrkat.

- Bevisuppgift. Du måste även bifoga den bevisning som du avser att presentera som stöd för ditt påstående.

- Övriga uppgifter. Av stämningsansökan ska även framgå bl.a.

* Personuppgifter

* Parternas namn och hemvist

* Person- alt organisationsnummer

* Telefonnummer hem/arbete

* Förhållanden i övrigt av betydelse för delgivningen

Vad händer om det brister vid en stämningsansökan?

Om stämningsansökan är ofullständig eller om kärande (den som stämmer) inte har betalat ansökningsavgift kommer domstolen att skicka en kompletteringsföreläggande (se 42:3 RB). Om detta inte följs kommer domstolen avvisa kärandens stämningsansökan. Då måste käranden skicka in en ny stämningsansökan och betala ansökningsavgiften (igen).

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor. Mitt råd är dock att du anlitar en jurist för just denna process.

Carl Trolle OlsonRådgivare