Hur väcker jag åtal för bedrägeribrott?

Jag har fått avslag på vårt ärende hos ARN.

Vi anser oss blivit feldömda.

Nu undrar vi hur vi som privatpersoner väcker åtal mot motparten,

dvs. banken, eftersom det är ett bedrägeribrott.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bedrägeri är ett brott som regleras i brottsbalken 9 kap. 1 §. Det är ett brott som faller under allmänt åtal, detta innebär att det är en åklagare som beslutar om åtal ska väckas eller inte. Som privatperson kan du alltså inte själv väcka åtal för brottet bedrägeri. Det du kan göra är att upprätta en polisanmälan avseende det du blivit utsatt för och således ge åklagare möjlighet att eventuellt väcka åtal.

Om polis och åklagare väljer att lägga ned din anmälan och inte väcka åtal har du som privatperson möjlighet att stämma banken i ett tvistemål. Detta gör du genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Du kan läsa mer om hur du går tillväga här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline eller kontakta mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare