Hur upplöser jag ett äktenskap som ingåtts utomlands?

Hur upplöser jag mitt äktenskap då min man bor i Buenos Aires och jag bor i Sverige.

Äktenskapet utfördes i Buenos Aires, och är även registrerat i Sverige. Mannen är folkbokförd på min adress.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att hänvisa till lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL) när jag besvarar din fråga om hur du ska upplösa ett äktenskap som ingåtts utomlands.

Äktenskap som ingåtts i utlandet är giltiga i Sverige om de är giltiga enligt rättsordningen i det land där de ingicks (1 kap. 7 § IÄL). Du skriver även att äktenskapet är registrerat i Sverige vilket innebär att äktenskapet är rättsligt giltigt.

Kan jag upplösa ett utländskt äktenskap i Sverige?

Om du vill upplösa äktenskapet är det möjligt enligt 3 kap. 2 § IÄL. Detta förutsätter att någon av er är svensk medborgare eller att någon av er bor i Sverige sedan ett år tillbaka. Jag tolkar det som att du är svensk medborgare och att ni båda är folkbokförda i Sverige men att det enbart är du som har hemvist i Sverige. Detta innebär att svensk domstol får ta upp ert äktenskapsmål (3 kap. 2 § IÄL och 3 kap. 4 § IÄL) och du kan därmed ansöka om äktenskapsskillnad här.

Blankett för ansökan om äktenskapsskillnad finns här. Du får välja att ansöka om skilsmässa gemensamt med din make du vill skilja dig från eller att ansöka enskilt.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare