Hur undviker jag att mina tillgångar ska omfattas av min makes barns laglott?

Hej! Min man har barn från tidigare förhållande men vi bor i min lägenhet, vi har även papper sedan tidigare på att lägenheten är min. Om min man skulle gå bort innan mig finns det någon risk då att hans tidigare barns laglott skulle kunna innebära del av min lägenhet pga vi är gifta? Jag tjänar betydligt mer än min man och han har inga egna tillgångar så vad kommer deras laglott bli då? Jag vill inte behöva ge dem några av mina pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar över om dina tillgångar riskerar att omfattas av din mans barns laglott. När du säger att din man inte har några tillgångar antar jag att du även menar att han inte heller har sparade pengar på banken, mm. Då du inte nämnt något om ett testamente kommer jag anta att ett sådant inte föreligger.

För frågor gällande arv aktualiseras både Äktenskapsbalken (ÄktB) och Ärvdabalken (ÄB). När din man gå bort görs en bodelning mellan honom och dig (23 kap. 1 § ÄB).

Bodelningen
I en bodelning inkluderas enbart giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Först måste skulder avräknas från giftorättsgodset (11 kap. 2 § ÄktB). Dina samtliga tillgångar som inte är enskild egendom (se nedan) kommer då att läggas ihop för att sedan subtraheras med sammanlagda värdet av dina skulder. Detsamma ska göras med din mans tillgångar och sparade medel. men då han inte har några tillgångar blir hand giftorättsgods 0 kr.

Därefter ska det sammanlagda värdet av giftorättsgodset (alltså det som kvarstår när dina skulder avräknats från dina tillgångar) fördelas lika er två emellan (11 kap 3 § ÄktB). Detta innebär då att hans andel av bodelningen blir hälften av dina tillgångar.

Arvet
Din mans kvarlåtenskap kommer att motsvara hans andel av bodelningen. Detta ska fördelas i form av arv.

I första hand är det hans barn som ärver honom (2 kap. 1 § ÄB). Då din man har särkullbarn har dessa rätt till att få ut sitt arv direkt (alltså mer än laglotten) enligt 3 kap. 1 § ÄB. Ett testamente kan dock minska deras arv till att enbart motsvara deras laglott.

Enskild egendom
Enskild egendom undantas från bodelningen och medför därmed att du får behålla alla dina tillgångar vid ett äktenskaps upplösning (skilsmässa eller dödsfall). Vad som är enskild egendom regleras i 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Framförallt är det egendom man fått genom testamente eller gåva där det särskilt föreskrivits att egendomen ska vara ens enskilda. Egendom kan även vara enskild genom äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord kan upprättas när som helst under äktenskapet (7 kap. 3 § ÄktB). Dock finns några krav för dess giltighet:

1. Det ska vara skriftligt
2. Det ska vara undertecknat av både dig och din man
3. Det ska vara ingivet för registrering hos skatteverket.

Sammanfattning
Om du inte vill riskera att dina tillgångar ska riskera att omfattas av din mans barns laglott bör du upprätta ett äktenskapsförord.

Om du vill komma i kontakt med en av våra jurister är du varmt välkommen att skriva till oss på info@lawline.se eller på meny-knappen på vår hemsida där du kan "boka tid med jurist".

Hoppas du fick svar på din fråga!

Izel IRådgivare