Hur tar jag del av domar i brottmål?

Dömda brottslingar är offentlig handling

Jag vill veta dömda brottslingar senaste året namn och vad dom är dömda för

Hur går jag tillväga för att få ut den informationen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du vill veta vilka personer som dömts för brott ska du vända dig till tingsrätten. Det är tingsrätten som dömer som första instans i brottmål. Domar i brottmål är offentliga. Du kan kontakta tingsrätten genom att till exempel besöka dess reception, ringa eller skicka ett e-mail. Du har rätt att läsa domarna på plats hos tingsrätten eller att skyndsamt få kopior skickade till dig. Tingsrätten kan komma att ta ut en avgift om du begär kopior (2 kap. 15 § TF och 2 kap.16 § TF).

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss!

Jakob OsmoRådgivare