FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt09/09/2022

Hur stor ska en parkeringsplats vara?

Hej jag undrar hur bred en parkeringsplats ska vara enligt bestämmelserna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar det som att du undrar över hur stor en parkeringsplats ska vara när det gäller mått av bredd. Det finns inga specifika lagregler som anger detta, utan det jag kan hitta är allmänna bestämmelser om hur stor en parkeringsplats oftast är och vad den inte bör understiga i mått.

Generella kriterier för en parkering är att den ska vara lätt att ta sig in- och ut ur samt att allt ska vara överskådligt och tydligt. Med fördel ska parkeringsplatserna vara raka för att undvika “blinda fläckar” och det ska vara lätt för bilar att ta sig runt och fram till parkeringsplatsen.

Enligt en artikel från Brottsförebyggande rådet, är det vanligaste måttet på en parkeringsplats 2,5 x 5 meter, men storleken beror också på hur bred den anslutande körbanan är. Dock bör inte parkeringsplatsen vara smalare än 2,30 meter.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare