Hur stor procentsats kan mitt ena barn ärva som mest?

Har 2 barn, vill att den ena, dottern ska ärva mest. Hur mycket kan dottern ärva som mest i procent. Normalt är det ju 50% var. Men laglott och arvslott kan man ändra den, så dottern får 75%, och sonen 25%. Går ju inte att göra barn arvslösa helt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv kan hittas i ärvdabalken (ÄB).

Barns rätt till laglott

Du har rätt i att du inte kan göra något av dina barn helt arvlösa. Din son kommer alltid att ha rätt till sin laglott, vilken utgörs av halva arvslotten (7 kap 1 § ÄB). Arvslotten är det någon äger vid sin död delat på antal bröstarvingar. I ditt fall skulle din sons arvslott alltså utgöra 50% och laglotten, precis som du säger, 25%. En lägre procentsats än 25% är inte möjligt.

Du kan testamentera bort allt

Du kan testamentera bort allt du äger till din dotter om du vill och helt utelämna din son. I så fall måste din son klandra testamentet för att få ut sin laglott (7 kap 3 § ÄB). Gör han inte detta inom sex månader har han inte rätt till något arv alls. Då får din dotter behålla allt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare