Hur stor del av arvet har särkullbarn rätt till?

Tyvärr så har nu min farmor gott bort, farfar gick bort för tio år sedan. Farmor och farfar var gifta och har ett gemensamt barn och min far, som tyvärr är död, var barn till farmor och s.k särkullbarn till farfar. Nu till frågan. Hur stor del går till min pappa (dvs oss barn) och hur stor andel går till pappas halvbror?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om arv hittar vi i Ärvdabalk (1958:637).

Om jag förstår dig rätt så hade din farmor två barn, ett gemensamt med farfar och ett barn med en annan man, din pappa. Barn är så kallade bröstarvingar och tillhör den första arvsklassen, 2 kap. 1 § ÄB (Ärvdabalk).

Eftersom både din pappa och halvbrodern var/är barn till farmorn har det rätt till lika lott, dvs hälften var såvida inget annat är angett i testamente. Det som kan komplicera det hela är att halvbrodern kan ha efterarvsrätt efter farfarn. Det beräknas som en kvotdel av den kvarlåtenskap som nu finns kvar efter farmorn.

Finns inget efterarv har din pappa (ni barn) rätt till hälften av arvet efter farmorn.

Hoppas att du fick svar på din fråga, tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare