Hur stor blir laglotten vid efterarv?

Hej! Jag har en fråga som gäller beräkning och värde på laglotten.

Pappa har gått bort och mamma lever kvar. De har fyra barn - jag och mina tre helsyskon. I föräldrarnas inbördes testamente står det att:

1) Maken ärver med full äganderätt all den avlidnes kvarlåtenskap med följande undantag: Vår son “A" får en del av vårt företags värde i form av aktier.

2) Efter bådas bortgång ska vardera av våra barn erhålla sin laglott. Resten av arvet tillfaller den eller de av våra barn som arbetar i företaget enligt gjorda insatser.

Bouppteckningen har skett och jag har lagt till jämkningen. Testamentet har trädit i kraft och legatet har delats ut.

Det låter som om man bara har rätt till en av laglotterna och inte till en del från både pappas och mammas arv. Vad har jag egentligen rätt till i arvet? Minst en laglott från både mammas och pappas arv, alltså en arvslott? Blir detta 1/16 + 1/16 = 1/8 av hela arvet?

Är laglottens värde redan bestämd? Beräknar man alltså de två delarna från pappas och mammas arv enligt samma värderingar som gjordes tidigare vid bouppteckningen? Eller kommer delen från mammas arv beräknas med hänsyn till nya värderingar av kvarlåtenskapen, eventuella gåvobrev som delats ut och/eller ett nytt testamente? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline! Först och främst beklagar vi din pappas bortgång.

Jag utgår från att informationen i frågan är uttömmande och att du inte har några fler syskon på din pappa eller mammas sida. Av frågans ordalydelse tolkar jag det även som att dina föräldrar var gifta.

Arvslott och laglott

I lagen finns vissa skydd för bröstarvingar (vilket du som barn är). Skyddet som blir aktuellt för dig är en bröstarvinges rätt att få ut sin laglott. En laglott är halva arvslotten (7 kap. 1 § ärvdabalken). Arvslotten beror i ditt fall på hur många barn din pappa har, eftersom barn delar lika (2 kap. 1 § ärvdabalken). Ni är fyra vilket betyder att din arvslott är 1/4 och din laglott 1/8.

Arvet efter din pappa

Från arvet efter din pappa har du rätt till din laglott (1/8). I den mån testamente strider mot denna rätt har du rätt att påkalla jämkning (7 kap. 3 § ärvdabalken). Eftersom dina föräldrar var gifta vid din pappas bortgång får din mamma med fri förfoganderätt disponera över din laglott till dess att hon går bort (3 kap. 1 § ärvdabalken). Det betyder att hon inte kan testamentera bort den delen men att du får ut den först vid hennes bortgång. Detta kallas för efterarv. I testamentet står full äganderätt och det kommer gälla återstoden av arvet.

När din mamma går bort kommer någon behöva räkna ut laglottens värde (se 3 kap. 2 § ärvdabalken). Du har inte rätt att få ut så mycket som motsvarar 1/8 av den förmögenhet som din pappa hade vid sin bortgång. För att räkna ut vad du ska få krävs en kvot vilket räknas ut som följer. Det din mamma ärvde från din pappa som du egentligen skulle ha fått ut delas med vad hon ärvde från honom adderat med vad hon själv ägde då. Det du egentligen skulle ha fått ut är som sagt 1/8. Om din pappa ägde 8 000 000 ärvde hon alltså 1 000 000 som egentligen är dina (alltså laglotten). Det beloppet ska delas med vad hon totalt ägde efter din pappas bortgång. Vi säger att det totalt uppgick till 16 000 000. Då är kvotdelen 1 000 000/16 000 000, det vill säga 1/16. När din mamma sedan går bort ska du i så fall först få ut 1/16 av din mammas kvarlåtenskap i form av efterarv innan arvet efter henne fördelas.

Arvet efter din mamma

Arvet efter din mamma blir således det som återstår efter att efterarvet efter din pappa räknats bort. Det fördelas enligt deras inbördes testamente. Din mamma har dock rätt att ändra sin del av testamentet.

Det minsta du har rätt att få av arvet efter din mamma är återigen din laglott (1/8). Som sagt kan det krävas att du påkallar jämkning om inte din rätt redan tillgodoses av testamentet (7 kap. 3 § ärvdabalken).

Gåvobrevs inverkan

Jag har kanske inte riktigt förstått exakt vad du menar med gåvobrev. Jag tolkar det som att din mamma skulle välja att ge bort stora delar av vad hon äger. Eftersom ditt efterarv efter din pappa räknas ut proportionerligt medför det att vad du får ut blir mindre. Även här finns det en skyddsregel i lagen (3 kap. 3 § ärvdabalken).

Om det din mamma ger bort utgör en "väsentlig minskning" av sin egendom aktualiseras denna skyddsregel. En väsentlig minskning har Högsta Domstolen sagt är ¼ av sin egendom (se NJA 2013 s. 736).

Regeln är tekniskt ganska komplicerad men stadgar att när ni räknar ut efterarvet ska ni lägga till det beloppet som hon gav bort. Eftersom beloppet har givits bort (och därför inte finns) betyder det att ditt och dina syskons arv efter din mamma blir mindre. Det eftersom ni får ut mer och att mer därför kommer att räknas bort innan arvet efter din mamma fördelas.

Eftersom du även får ut 1/8 av arvet efter din mamma är det osäkert hur mycket det skulle påverka hur mycket du får totalt. Troligen får du lite mer om skyddsregeln används.

Sammanfattningsvis har du rätt att få ut arv (motsvarande minst laglotten) såväl efter din pappa som din mamma. Det oavsett vad som står i testamentet. Du kan dock inte tänka 1/8 + 1/8. Efterarvet efter din pappa räknas nämligen ut proportionerligt beroende på hur mycket av vad du skulle ha fått av din pappa som din mamma fick. Om din mamma ger bort stora delar av sin förmögenhet kan dina syskon och du ha rätt att räkna ut efterarvet som om gåvan aldrig hade ägt rum. Det medför att ni får mer i efterarv från er pappa men mindre i arv efter er mamma.

Hoppas du fick svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare