Hur stor är laglotten?

Varit på bouppteckning idag och jag och min broror är särkullbarn. Jag kommer ta ut min laglott nu och min bror kommer att vänta. Tillgångar är ca 2 miljoner, vad blir min del?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att det bara är du och din bror som är den avlidnes bröstarvingar (dvs. barn).

Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ärvdabalk). Arvslotten är den andel av kvarlåtenskapen som tillkommer en arvinge. Din arvslott är 1 miljon (dvs. hälften av 2 miljoner) och din brors arvslott är också 1 miljon. Din laglott blir då 500 000 kr (dvs. hälften av 1 miljon).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare