Hur stor är laglotten?

Min pappa var omgift men hade inga gemensamma barn tillsammans med henne.

Däremot hade pappa 4 barn och hon fyra barn innan de gifte sig.

Nu har pappa dött och jag undrar hur stor del får vi fyra biologiska barn till pappa ärva av hela arvet? Hur stor är vår laglott?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Vad som kommer hända nu när er pappa har dött är att det kommer göras en bodelning och därefter kommer egendomen er pappa har kvar delas mellan hans 4 biologiska barn.

Laglotten är 50% av arvslotten. Notera att om er pappa inte skrivit något testamente kommer ni ärva hela arvslotten, hans fru har ingen rätt till er pappas kvarlåtenskap såvida er pappa inte testamenterat till henne. Men han kan inte testamentera mer än 50% av kvarlåtenskapen.

Det finns ett undantag för detta som blir relevant om er pappas frus totala egendom har ett värde på under fyra prisbasbelopp, som 2017 motsvarar 179 200 kr (4 x 44 800). Om er pappas fru sammanlagda egendom efter bodelningen skulle vara under 179 200 kr kommer hon få egendom av er pappas kvarlåtenskap så att hon uppnår det värdet. Er arvslott kommer därefter beräknas på vad som finns kvar efter detta. Denna regel kan ni läsa om i 3 kap 1 § andra stycket Ärvdabalken.

Hoppas det här besvarade er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare