FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2017

Hur stor andel av lånekostnaden ska betalas innan bodelningen har skett?

Vi är skilda. Äger en fastighet tillsammans. Bodelning har ej skett, kan ta tid...Gemensamt lån, med Fasth. Som säkerhet..Ett äktenskapsförord, gör att halva fasth. är hennes enskilda egendom, den andra halvan är giftorättsgods...Så vad jag förstår, kommer hon att få 3/4 av ev. vinst vid försäljning! Eller??...Så ska jag betala 1/2 , lånekostnaden, eller 1/4, av densamma tills dess försäljning av Fasth. utförts?? Tacksam för svar!!..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (1 kap. 3 §). Att din fru har giftorätt i huset gör inte att du äger mindre av huset och lånet innan bodelningen äger rum. Eftersom du fortfarande äger 50 % av huset och ni står på lånet gemensamt så ska du betala 50 % av lånekostnaden, även om din ex-fru kommer få större andel av vinsten efter försäljning och bodelning.

Men det är inte riktigt så enkelt som att du kommer få 1/4 av vinsten och hon 3/4 av vinsten. Om ni inte hade haft äktenskapsförord hade ni delat lika på huset vid bodelningen. På grund av äktenskapsförordet kommer hennes andel av huset ligga utanför bodelningen, men även hennes andel av lånet på huset kommer ligga utanför (11 kap. 2 § 2 st. ÄktB). Din del av lånet kommer beaktas i bodelningen och göra att du får lägga undan egendom från bodelningen till skuldtäckning vilket gör att andelen som du lägger in i bodelningen blir mindre.

Exempel:

Ni äger 50 % var av ett hus värt 5 miljoner. Ni har ett gemensamt lån på huset på 3 miljoner. Din ex-frus andel av huset och huslånet hamnar utanför bodelningen och går direkt till din ex-fru. Din del av huset ska fördelas mellan er båda. Eftersom din andel av lånet är 1,5 miljoner så ska du hålla undan 1,5 miljoner från bodelningen. Även om din andel av huset är värt 2,5 miljoner ska du därför endast lägga in 1 miljon (2,5 minus 1,5) i bodelningen. Ni fördelar denna miljon lika och får därför 0,5 miljoner var av denna.

Din fru får alltså i exemplet 2,5 miljoner som är hennes enskilda egendom + 0,5 miljoner från bodelningen = 3 miljoner.

Du får 1,5 miljoner för att täcka din skuld + 0,5 miljoner från bodelningen = 2 miljoner.

I exemplet skulle alltså du ha fått behålla ett värde motsvarande 2/5 av huset, och din fru ett värde om 3/5 av huset.

Eftersom du fortfarande betalar hälften av lånekostnaderna, men kommer få behålla mindre än hälften av huset vid en bodelning ligger det troligtvis i ditt intresse att få till stånd bodelningen så snart som möjligt. Om du vill ha hjälp med detta rekommenderar jag att du anlitar någon av våra professionella jurister på Lawline Juristbyrå. Det kostar 1677,50 kr / timme. Du kan maila mig på johan.landstrom@lawline.se om du blir intresserad av detta, så återkommer en av våra jurister med en offert.

Mvh

Johan LandströmRådgivare