Hur stor andel av arvet har särkullbarn rätt till?

Arvsrätt Hur ser ett arvskifte ut vid följande senario: Första bouppteckningen gjordes för min mammas make (ej min far) och där tog makens barn (2 st) ut sin laglott dvs 50% av deras gemensamma bouppteckning. Och jag och min syster dvs mammas barn fick ingenting. Nu är det dags för bouppteckning för vår mamma och det är här jag undrar om jag har rätt med att nu kan jag och min syster få vår laglott dvs 50% av mammas bouppteckning samt att resten av 50% skall fördelas lika mellan oss 4 dvs 25% var. Då har alla 4 personer fått 75% var och det känns och låter rättvist. Är det rätt så?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Arvsrätten och lagen är baserad på familje- och släktingemenskap. Huvudregeln är att den avlidnes bröstarvingar ska ärva i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar betyder barn. Om det dock finns en efterlevande make så ska den ärva innan de gemensamma barnen (3 kap. 1 § ÄB). Därefter har barnen rätt till efterarv när båda föräldrarna har gått bort (3 kap. 2 § ÄB). Särkullbarn är dock ett undantag som kan välja att ta ut sin arvslott direkt när deras förälder avlider (3 kap. 1 § första stycket ÄB). De kan även välja att ta ut sin laglott direkt, vilket utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). De har då rätt att få ut resterande del av arvet vid den efterlevande makens bortgång (3 kap. 2 § ÄB).

I detta fall är din mors makes två barn hans särkullbarn. De har valt att ta ut sin laglott direkt. När din mor avlider har de rätt till att få ut resterande del av sin fars kvarlåtenskap i efterarv. Du och din syster däremot har rätt att få ut ert arv först när er mor går bort.

Svar på din fråga är att din mors makes kvarlåtenskap efter bodelning ska fördelas lika mellan hans två barn. Detta innebär att de har rätt till 50 procent var för sig som arvslott. De har dock endast tagit ut 25 procent var för sig som laglott. De har med andra ord 25 procent respektive kvar att ta ut i efterarv när er mor går bort. Ni däremot kommer att få 50 procent vardera av er mors kvarlåtenskap. Ni fyra kommer således få ut varsin 50 procent.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare