FrågaPROCESSRÄTTDomstol21/05/2022

Hur starkt bevisning krävs för fällande dom?

Hur starka måste bevisen vara för att döma någon för sexualbrott. Jag har läst FUP. Allt i den tyder på att det inte finns några bevis. Åklagarens påstådda bevis är så svaga. Killen har erkänt de haft samlag. Han blev häktad i väntan på dom från TR pga att han kan fortsätta sin brottsliga verksamhet. Tidigare ostraffad o skötsam person.! Kvar i häktet i väntan på hov dom. Betyder det han kommer dömas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte svara på om hovrätten kommer meddela en fällande dom eller inte. För att en person ska kunna dömas för ett brott måste det vara bevisat att personen gjort sig skyldig till brottet, 35 kap. 1 § Rättegångsbalken. Inom processrätten talar man om olika beviskrav, exempelvis måste en person vara skäligen misstänkt för ett brott för att polisen ska kunna utföra en kroppsvisitering. För att en person ska kunna dömas för ett brott krävs det att det är ställt utom rimlig tvivel att brottet har begåtts på det sätt åklagaren har beskrivit. Detta innebär att kravet är väldigt högt ställt för att någon ska fällas för ett brott. Det är upp till åklagaren att presentera bevisningen i brottmål. Om det dock visar sig att det finns rimlig tvivel vid bedömningen av den framförda bevisningen får domstolen inte utdöma en fällande dom.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare