Hur snabbt måste ett dödsbo avvecklas?

Om en person som är gift avlider o det bara finns en fastighet som tillgång, inga likvida medel. Måste efterlevande make betala skulderna? Måste fastigheten säljas för att täcka skulderna? Om svaret är ja, finns det några regler som styr hur lång tid han har på sig att sälja?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan.

Som jag förstår din fråga gäller det en person som har lämnat en fastighet efter sig, men inga andra medel. Du undrar nu om efterlevande make måste betala skulderna, eller om fastigheten måste säljas för att täcka dem, samt hur lång tid man har på sig för detta.

Hur ska skulderna täckas?

För det första kan man aldrig ärva skulder. En efterlevande make kan alltså aldrig bli skyldig att betala den först avlidne makens skulder. I stället ska alla skulder dras av från den avlidnes tillgångar innan dessa fördelas ut genom arv. Om den avlidne inte har tillräckliga tillgångar för att täcka alla skulder kan dennes dödsbo försättas i konkurs. Detta innebär att alla tillgångar säljs och att medlen sedan fördelas mellan den avlidnes borgenärer. Den avlidnes barn eller make kommer då inte att få ärva något.

Så för att svara på din fråga, om det inte finns andra medel eller tillgångar i dödsboet så kommer den avlidnes fastighet att säljas för att täcka detta. Men den efterlevande maken kan aldrig ärva skulderna. Däremot kan den såklart köpa ut fastigheten från dödsboet och således ta över skulderna. Detta får avtalas om med banken, och blir således inte ett arv utan ett frivilligt köp och övertagande.

Hur snabbt måste tillgångarna i dödsboet säljas?

Det finns ingen tidsgräns för hur snabbt ett dödsbo måste avvecklas och tillgångarna således måste vara skiftade (förutom när det finns lantbruksfastigheter inblandade). Tekniskt sett är det således möjligt att ha kvar dödsboet och tillgångarna däri så länge man vill.

Däremot kommer troligtvis den avlidnes borgenärer att börja klaga och vilja driva in sina skulder om det tar alldeles för lång tid. Dödsboet ansvarar trotsallt för den avlidnes skulder, och borgenärerna kan rikta indrivningskrav, och eventuella konkurskrav, mot dödsboet för att skynda på processen.

Jag hoppas att du har fått svar på dina funderingar. Om något är oklart eller en följdfråga skulle uppstå kan du alltid höra av dig direkt till mig via mejl. Du når mig på emil.szepesvari-burman@lawline.se.

Hälsningar,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare