FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/06/2021

Hur smidigt och tätt inpå kan aktier säljas samt nya aktier köpas i samma bolag?

Vid köp av aktier. Får man köpa ett visst antal aktier i ett företag och sälja samma dag?

Och samma dag som försäljningen eller dagen efter köpa aktier igen i samma företag som man nyligen sålde i?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktier kan förvärvas och överlåtas fritt, om inget annat följer av bolagsordningen i fråga (4 kap. 7 § aktiebolagslagen). Om en sådan begränsning har gjorts i bolagsordningen så kan det intas
1. ett förköpsförbehåll som innebär att innan aktier får säljas så måste de erbjudas att köpas av de övriga aktieägarna först,
2. ett samtyckesförbehåll som innebär att styrelsen måste samtycka till försäljningen och
3. en hembudsklausul som innebär att en förvärvare av aktier ska erbjuda en tidigare aktieägare att köpa aktierna.

Det är oftast i fåmansbolag som sådana inskränkningar görs i bolagsordningarna, för börsnoterade företag är aktiernas fria överlåtbarhet till större del en självklarhet då börsnoterade företag går ut på att köpa och sälja aktier.

Mitt råd till dig är således att först och främst läsa bolagsordningen för företaget som aktierna gäller för att se om det finns inskränkningar i aktiernas fria överlåtbarhet!

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare