Hur skyddar vi bostaden från särkullbarnens arv?

Hej,

Min fru och jag bor i en gemensam bostad. Jag har två vuxna barn och hon också har två vuxna barn, inga gemensamma barn, min fråga är vad våra barn har rätt till arv om bostaden när en av oss går bort? Kan de sätta press på den som lever att dela bostaden med de? Eller kan bor trygg så länge den lever?

Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga

Jag förstår din fråga som så att du funderar kring efterlevande makes arvsrätt (en efterlevande make är den som fortfarande är vid liv när den andre maken har avlidit) och särkullbarns arvsrätt (ett särkullbarn är den som endast är barn till den ena maken).

Frågor om arv regleras till största del genom ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver och när?

Vid den ena makens bortgång kommer den efterlevande maken endast ärva den avlidne makens kvarlåtenskap före gemensamma barn. Finns det inga gemensamma barn så ärver den efterlevande maken ingenting (såvida makarna inte har testamenterat om att annat ska gälla). Istället blir det den avlidnes egna barn (dvs. särkullbarnen) som ärver hela kvarlåtenskapen direkt efter förälderns bortgång och behöver därför inte avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken.
(2 kap. 1 § ÄB).
(3 kap. 1 § ÄB).

Exempel: Om din fru skulle avlida före dig kommer hennes barn ha rätt att ärva hela arvet direkt efter hennes bortgång. Om ni äger den gemensamma bostaden med 50 % vardera, så skulle hennes bortgång innebära att hennes två barn ärver 25 % vardera av bostaden. Detta i sin tur innebär att du kommer att samäga bostaden med hennes två barn.

Samägande

Samägd egendom ägs alltid av fler än en person. Bestämmelser om samägarförhållanden regleras i huvudsak genom samäganderättslagen (SamägL).

Av lagen framgår att den endast blir tillämplig gällande fastigheter och lösa saker. Av din fråga framgår inte vilken ägandeform er bostad är i. Samäganderättslagen blir i dess ordalydelse som huvudregel inte tillämplig gällande bostadsrätter eftersom att dessa utgör lös egendom i juridisk mening. Däremot har Högsta domstolen slagit fast att samäganderättslagen, i dess väsentligaste delar, också ska omfatta bostadsrätter.
(1 § SamägL).
(NJA 1995 s. 478).

Till att börja med är samäganderättslagen huvudsakligen en dispositiv lagstiftning. Detta innebär att de parter som äger bostadsrätten tillsammans kan avtala om att något annat ska gälla istället för bestämmelserna i samäganderättslagen. Har parterna däremot inte avtalat om att något annat ska gälla, blir bestämmelserna i samäganderättslagen tillämpliga.
(1 § SamägL).

Om hela bostaden i framtiden ska säljas krävs samtliga delägares samtycke till detta. Hela bostaden kan alltså inte säljas om en av delägaren inte samtycker till detta. Vill enbart den ena delägaren sälja sin andel av bostaden (ex. sin 50 procentiga andel) har hen rätt att göra det utan den andres samtycke. Antingen köper då den andre delägaren ut den som vill sälja sin del eller så läggs 50 % av bostaden ut till försäljning.
(2 § SamägL).

Testamente

För att du ska ärva något efter din fru, måste ni skriva ett testamente där det framgår att du ska ärva en del av hennes kvarlåtenskap. Hennes barn kommer i sådant fall åtminstone att ärva sin laglott direkt efter hennes bortgång. Laglotten utgör halva arvslotten. Arvslotten är den totala kvarlåtenskapen. Om vi exempelvis säger att hela arvslotten är 100 000 kr, så har din frus barn alltså rätt till att ärva 50 000 kr som de sedan får dela lika på - slutligen ärver de då 25 000 kr vardera.

För att du ska ärva något efter din fru måste ni alltså ha upprättat ett testamente som reglerar ditt arv. I testamentet kan ni reglera att den av er makar som överlever den andre ska ha rätt att ärva hela bostaden med full äganderätt. Detta är möjligt sålänge testamentet inte påverkar din frus barns laglott. Om du genom testamentet äger bostaden med full äganderätt så har din frus barn ingen möjlighet att göra något som helst anspråk på bostaden.

Rekommendation

Slutligen rekommenderar jag att du och din fru upprättar ett testamente som reglerar delar eller hela arvet för att garantera att inte några av era barn ska kunna göra anspråk på just bostaden. Dock måste ni observera att detta i sådant fall inte får kränka barnens rätt till laglotten. Om ni önskar hjälp med att upprätta ett testamente, så vill Lawlines jurister gärna hjälpa er med detta. Information om pris och tidsbokning hittar ni i sådant fall här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare