Hur skyddar man en bil från utmätning i ett gåvobrev?

Vad ska ett gåvobrev för bil inehålla om man inte vill att kronofogden ska kunna ta bilen från gåvomottagaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du skydda bilen från utmätning hos den som tar emot gåvan (bilen i detta fallet), inte från utmätning hos den som ger bort den. Vid givande av gåvor kan dessa i vissa fall tvingas att gå åter, t.ex. om givaren går i konkurs inom en viss tid. Jag kommer i mitt svar till dig att bortse från konkursbestämmelserna. Min utgångspunkt är att du vill skydda bilen från utmätning hos den som tar emot gåvan.

Villkoren för en gåva

För att en gåva ska vara aktuell krävs att tre kriterier är uppfyllda:

Den ska bygga på frivillighetDet ska finnas en gåvoavsiktDet ska ske en förmögenhetsöverföring från givaren till gåvomottagaren, (i det här fallet att bilen överlämnas)

Om dessa kriterier är uppfyllda rör det sig om en gåva. Muntliga gåvor är giltiga, dock är skriftliga att föredra ur bevissynpunkt. Framförallt blir skriftligheten viktig om du vill skydda gåvan från utmätning genom en särskild föreskrift.

En gåva kan skyddas från utmätning genom en särskild föreskrift

Kronofogden får utföra utmätning enligt reglerna i utsökningsbalken. Om det finns en exekutionstitel, t.ex. en dom eller ett beslut kan utmätning ske (4 kap. 1 § UB). Vid utmätning får egendom som inte är undantagen på grund av bland annat särskild föreskrift tas i anspråk (4 kap. 2 § UB). Med särskild föreskrift menas att det i gåvobrevet skrivs in ett överlåtelseförbud. Finns det ett överlåtelseförbud i gåvobrevet ska det respekteras vid utmätning och egendomen inte utmätas (5 kap. 5 § UB).

För att egendom (t.ex. en bil) ska vara möjlig att utmäta krävs det att bilen tillhör den som är under utmätning, att bilen har ett ekonomiskt värde och att egendomen kan överlåtas. Skriver du in ett förbud mot överlåtelse i gåvobrevet är huvudregeln att bilen inte kan utmätas. Det är dock viktigt att det rör sig om just en gåva när du skänker bort bilen. Högsta domstolen har i ett rättsfall prövat villkoren vid s.k. blandat förvärv. I fallet hade två syskon i form av gåva med överlåtelseförbud fått en fastighet av sin mor. De hade dock samtidigt betalt drygt hälften av fastighetens värde till henne (och därigenom endast fått en del av fastigheten som gåva). Domstolen uttalade att överlåtelsen därför inte kunde räknas som en klar gåvotransaktion och fastigheten var möjlig att utmäta, trots överlåtelseförbudet (NJA 2010 s. 390).

Mitt råd till dig är att du i utformandet av ditt gåvobrev tydligt uttrycker att det rör sig om en gåva, vem som är gåvogivare och gåvomottagare, exakt vilken egendom det rör sig om och att det finns ett förbud mot överlåtelse av bilen. Det är även viktigt att det inte utgår vederlag från den som mottar gåvan så att det kan bli tveksamt om det rör sig om en gåva eller ej. Förbudet mot överlåtelse innebär att föreskriften ska respekteras vid en utmätning och bilen inte ska tas i anspråk. Tänk dock på att föreskriften också innebär att den som fått bilen i gåva av dig därmed inte heller får överlåta den på annat sätt (genom att t.ex. sälja den).

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare