Hur skyddar jag egendom från att det blir samboegendom?

Hej! Min sambo äger bostadsrätten vi bor i och jag betalar hälften av hyra, driftkostnader, mat, etc. och det finns inget samboavtal. Nu funderar jag på att bli särbo och vill köpa egen bostadsrätt, men vill inte att min sambo (blivande särbo) har rätt till den nyköpta bostadsrätten.

Kan man skriva samboavtal nu där man avtalar bort sambolagen, eventuellt delar av den om möjligt, eller är det för sent? Summa summarum: Hur skyddar jag mig själv och vad behöver jag göra för att bostdsrätten jag tänker köpa ska räknas som enskild egendom och inte samboegendom? Tack för hjälpen. Vänliga hälsningar, S

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen föreskriver att samboegendom är egendom som du eller din sambo förvärvat för gemensam användning, alltså i syfte att brukas av båda (3 § sambolagen). Om du köper en bostadsrätt som du ämnar att bo i utan din partner så får din partner ingen rätt till den enligt sambolagen. Så som jag uppfattar din situation behöver du alltså inte skriva något samboavtal för att skydda din ensamma rätt till bostadsrätten, däremot kan du upprätta ett samboavtal för att säkra din rätt ytterligare om du befarar att din partner kommer försöka göra gällande att bostadsrätten utgör samboegendom.

Sambolagen är dispositiv, vilket innebär att det går att avtala egna avtalsvillkor utöver den och det finns ingen tid då rätten att göra detta utgår. Ett bindande avtal kan alltid upprättas så länge båda parter skriver på och villkoren inte bryter mot lagar som är tvingande till någons förmån (sambolagen är inte en sådan).

Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare