FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut24/04/2018

Hur skriver man ett servitutsavtal?

Vad skall man tänka på när man skriver ett vattenservitut mellan två fastigheter? Finns det någon mall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Här kommer några tips som man bör tänka på när man skriver ett servitutsavtal. Man bör ange;

- Fastigheten som servitutet är till förmån för.
- Fastigheten som servitutet belastar.
- Upplåtelsens ändamål.
- Eventuell ersättning.
- En punkt som hänvisar till en bifogad karta.
- Ort, datum, namn och underskrift för lagfaren ägare för den belastade fastigheten och lagfaren ägare för förmånsfastigheten.

Sedan bör avtalet upprättas i flera exemplar där parterna tar var sitt. Ett exemplar bör också skickas in till lantmäteriet för registrering i fastighetsregistret.

Våra jurister hjälper gärna till och upprättar ett sådant avtal. Klicka här för att boka en tid med en av våra jurister.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare