Hur skriver man ett samboavtal om man vill att egendomen vid en bodelning ska ske utifrån hur mycket respektive har bidragit med?

Hej

har köpt hus och blivit sambo

hur skriver man ett avtal mellan oss här då jag lagt 600000 mer i insats i huset

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar sambolagens (SamboL) bestämmelser.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man skriver ett avtal, ett så kallat samboavtal och hur detta ska utformas, om den ena sambon bidragit mer beloppsmässigt till ett gemensamt köpt av hus. Vidare, om samboförhållandet skulle upphöra vad händer vid en försäljning av huset, och hur kan man genom ett samboavtal, kan reglera att den som bidragit mer beloppsmässigt - även ska få ut ut mer vid försäljningen.

Huvudregeln; att all samboegendom ska delas lika, innebär att när ett samboförhållande upphör (2 § SamboL), och oftast då en försäljning av bl.a. gemensamt hus sker, ska vinsten delas lika oavsett om den ena sambon bidragit mer eller vice versa (14 § SamboL). Bostad, hus är samboegendom och ska alltså tas upp vid en bodelning (3 § SamboL)..

Jag skulle rekommendera dig - för att lösa denna situation att ni upprättar ett samboavtal med ett kompletterande av skuldebrevet. Samboavtal är ett avtal som båda sambos kommer överens om, och som syftar till att man inte vill att sambolagen bodelningsregler ska gälla (9 § SamboL).

Ett kompletterande skuldebrev bör eventuellt upprättas. Syftet med ett sådant skuldebrev är att den är ett bevis på, samt fastslår, att den ena maken (dvs den som bidragit minst till bostaden beloppsmässigt) kommer bli skyldig den andre sambon för kontantinsatsen, det vill säga en viss summa pengar, så att båda sambos kommer ha betalat lika mycket i kontantinsats.

Sammanfattningsvis skulle jag rekommendera er att således skriva ett samboavtal för att undvika sambolagens bodelningsregler om likadelning. Därutöver ett kompletterande skuldebrev som fastslår att den andra sambon som inte betalat lika mycket som den andre, när en eventuell försäljning av huset sker - och samboförhållandet upphör, blir skyldig den som betalat mest, så det blir jämnt fördelat.

Det kan vara svårt att få till ett samboavtal som reglerar uttömmande vad som ska gälla samt vara tillräckligt klar - så att utrymme för olika tolkningar inte uppstår, respektive skuldebrev - ganska komplicerat område.

Mitt råd är därför att ni tar hjälp av en kunnig jurist inom ämnet.

Du kan boka tid för jurist direkt här på Lawline https://lawline.se/boka

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen tillbaka!

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare