Hur skriver jag testamente?

Detta är min vilja den dag jag inte finns mer. Jag vill ge min bostadsrätt till ett av mina barnbarn som behöver det mest. Och pengar till dom andra två barnbarnen. Mina 2 barn har fått förskott på arv i pengar o aktier tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att bestämma vem som ska ärva dig och frångå den legala arvsordningen är min rekommendation att du skriver ett testamente.

För att ett testamente ska vara giltigt finns det vissa formkrav. Testamentet ska vara skriftligt och bevittnas av två samtidigt närvarande vittnen. Vittnena behöver inte veta vad som står i testamentet, däremot krävs det att de vet att det är ett testamente de bevittnar (10 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB). Den som är vittne får inte själv vara en av de som det testamenteras till, det får inte heller vara din make eller sambo, ett syskon till dig eller någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till dig (10 kap. 4 § andra stycket ÄB).

Sammanfattningsvis räcker det att du skriver ett testamente som uppfyller formkraven ovan. Behöver du närmre hjälp är du givetvis varmt välkommen att boka tid med någon av våra jurister hos Lawline. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post och telefon; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare