Hur sker ett arvskifte när det gäller särkullbarn?

Hej, Min make avled för 2,5 år sedan. Han hade 2 egna barn, särkullbarn , .Han ägde sitt hus innan vi träffades , med enskild egendom. Vi har skrivit äktenskapsförord ang. enskild egendom gällande allt. Vi har även skrivit ett testamente , helt till min fördel. År 2008 skrev han ett gåvobrev om att jag var ägare till halva huset och 2015 skrevs andra gåvobrevet om andra halvan av huset. Jag hade lagfarten sedan 15 år och 8 år.( om man räknar bakåt från 2023) Hur stor del får särkullbarnen och hur mkt får jag ? Jag har betalat 3 miljoner på renoveringar och återbetalning av lånen. Tacksam för svar Stina Tacksam för svara

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du hur arvet gällande erat hus ska fördelas när din make två barn som inte är dina. Eftersom din fråga gäller arv så kommer jag använda mig av Ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

Hur fungerar arv när det gäller särkullbarn

Huvudregeln för arv mellan makar när det finns särkullbarn är att du som maka inte ärver det som ska tillfalla särkullbarnen (ÄB 3 kap 1 §). I erat fall har din make gett dig fastigheten (jag tolkar det som han gett dig fastigheten som enskild egendom) och det ska således inte vara inräknat i arvet då det tillhör dig.

Sammanfattning

Eftersom du har fått erat hus i gåva av din make så innefattas det inte inom arvet till hans särkullbarn.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare