Hur sker arvsfördelning mellan gemensamma barn och särkullbarn vid efterarv?

Hej

En fråga åt min mamma.

Min mamma är en av 10 syskon. Hon är halvsyskon med 8 av dem och hennes enda helsyskon lever inte längre. De har samma mamma men ej samma pappa.

Deras gemensamma mamma (min mormor) gick bort för fem år sedan och min morfar (ej biologisk och ej far till min mamma) gick bort i höstas.

Barnen står nu inför försäljning av huset där deras förälder/föräldrar bodde (föräldrarna

var gifta)

Alla barnen har i förtid fått ut delar av arvet och huset är nu kvar att fördela på alla barnen Nu till frågan

När huset säljs och summan ska delas upp på barnen, har min mamma rätt att få ut sin del av huset från sin mamma som bodde där och hur fördelas den försäljningssumman bland alla barnen? Hur stor andel enligt arvsrätten har min mamma?

Alltså hur fördelas arvet vid försäljningen av huset när det finns ett särkullsbarn (min mamma) bland dessa kvarvarande arvtagare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår dig som att det är 9 arvtagare till fastigheten som din mammas mamma ägde, varav din mamma är enda särkullbarn. Jag förstår det också som att din mammas mamma och hennes nya man då de var gifta fick hälften vardera av husets värde i bodelningen.

För enkelhetens skull delar jag upp det i två arvskiften. Arvskiftet efter din mormors död och arvskiftet efter hennes mans död. Då alla 9 arvtagarna är arvsberättigade till din mormors hälft av huset, får de där 0,5/9 = 1/18 vardera från sin mamma. Din mamma är dock inte arvtagare efter sin mammas man, då hon inte är hans biologiska barn. Detta gör att endast de gemensamma barnen ärver från mannen. De får då utöver arvet från mamman 0,5/8 = 1/16 vardera från sin pappas andel.

Din mamma kommer alltså endast ärva 1/18 av husets värde, eftersom hon inte blir arvtagare till sin mammas mans andel av huset, medan de gemensamma barnen ärver dels 1/18 och dels 1/16. Detta följer av allmänna regler om fördelning av arv mellan den avlidnes barn i 2 kap 1 § ärvdabalken.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare